Deus Ex: Human Revolution Collector's Edition

Door The Zep Man op zondag 28 augustus 2011 10:00 - Reacties (8)
Categorie: Toys, Views: 4.620

Dit werd gisteren bezorgd door de TNT Post pakkettenbezorger. Hier weet ik niets van, echt niet! Waarom kijken jullie mij zo raar aan?

Deus Ex: Human Revolution Collector's Edition, uiteraard de PC editie
(klik op de afbeelding voor een uitvergroting)
Inleiding en een stukje geschiedenis
OK, OK... ik geef het toe. Natuurlijk kon ik de opvolger van een zeer teleurstellende opvolger van door velen het beste spel aller tijden genoemd niet laten liggen. Ik herinner mij nog dat ik in 2000 Deus Ex speelde op een 500MHz bak met een Nvidia Riva TNT2. Grafisch was het spel in zijn tijd niet meer dan aardig, maar de fantastische sfeer en gameplay maakten veel goed. Ik denk dat Deus Ex ťťn van de single player spellen is waar ik het meeste tijd aan heb besteed. Misschien heb ik na al die jaren wel iets verdrongen, maar tot zover ik herinner heb ik mij tijdens het spelen nooit verveeld.

Drie en een half jaar later kwam de opvolger genaamd Deus Ex: Invisible War (DX:IW) uit. Dit is het schoolvoorbeeld over hoe het gelijktijdig ontwikkelen van een spel voor consoles en PC's niet moet. DX:IW was primair voor de Microsoft Xbox ontwikkeld en de PC versie bevestigd dit: slechte optimalisaties zorgden voor veel haperingen en de gameplay was sterk verwaterd ten opzichte van de voorganger.

We spoelen een ruime zeven jaar door en we zijn bij het heden aangekomen, waarin Deus Ex: Human Revolution (DX:HR) is uitgekomen. Hoe het spel zelf is laat ik aan andere reviewers over, maar ik kan in ieder geval de inhoud van de Collector's Edition beoordelen. Volgens de sticker met een uniek nummer op de zijkant van de doos zijn er in totaal 'maar' 20.000 gemaakt. De overige edities worden zonder bekende gelimiteerde oplage verkocht. Voor meer informatie over alle beschikbare edities van DX:HR wereldwijd, verwijs ik door naar een topic op het officiŽle forum.
De inhoud
Het karton verwijderd. Let op de vlekken die de lijm achterlaat...
(klik op de afbeelding voor een uitvergroting)

De doos is volledig zwart met alleen maar een print op de voorkant. Eromheen zit een stuk karton gevouwen welke aangeeft voor welk platform (PC, Xbox 360 of Playstation 3) het verpakte spel is gemaakt. Op de achterkant van het karton staat aangegeven wat allemaal met de Collector's Edition wordt meegeleverd. Een nadeel van dit karton is dat het op de verpakking van de Collector's Edition is gelijmd. Voorzichtig verwijderen is de boodschap.

De doos geopend
(klik op de afbeelding voor een uitvergroting)

Het gezicht van Adam Jensen staart benauwd vooruit wanneer de doos wordt opengemaakt. Ondanks dat hij een groot deel van de verpakking in beslag neemt, had men misschien even de moeite kunnen doen om de hoogte in orde te krijgen. Aan de andere kant: hij zit wel klem en zal niet snel beschadigen tijdens transport. Misschien is dit ook wel nodig, omdat de enige bescherming de verpakking zelf is.

Inhoud van de verpakking
(klik op de afbeelding voor een uitvergroting)

De volledige inhoud van de doos is als volgt:
• Adam Jensen beeldje (ongeveer 23 cm hoog).
• Tweemaal alternatieve rechterhand voor het beeldje. Waarom twee? Geen idee.
• Tweemaal alternatieve arm voor het beeldje (linker en rechter).
• FR-27 SFR combat rifle voor het beeldje.
• Art book.
• Doosje met verdere inhoud van het spel zelf.

Ik begin met datgene wat de Collector's Edition apart maakt ten opzichte van alle andere edities.

Het Adam Jensen beeldje
(klik op de afbeelding voor een uitvergroting)

Zoals in de afbeelding te zien is, heb ik getracht hem neer te zetten in dezelfde pose als op het officiŽle reclamemateriaal. Dit is volgens mij aardig gelukt, maar ik kan niet echt zeggen dat hij stevig staat. Tijdens het buigen in de juiste positie van de verschillende onderdelen viel het op hoe 'als plastic' alles aanvoelde. Wel zijn de verbindingen tussen de onderdelen redelijk stijf, waardoor hij niet snel buigt in een positie waardoor hij zijn balans niet kan bewaren. Van te voren had ik de juiste accessoires op zijn armen gemonteerd en dit was wel wat priegelwerk. Ik weet niet waarom mijn exemplaar van de Collector's Edition twee rechterhanden om het geweer mee vast te houden krijgt meegeleverd, maar als dit bij elk exemplaar zo is dan is het vermoedelijk gedaan als reserveonderdeel. Die vingers zijn klein en fragiel (niet dat er bij mij iets is afgebroken, overigens).

Voor de rest zijn de details en de kleuren van het beeldje goed en zal hij niet misstaan op of in de kast. Voorwaarde is wel dat de kast redelijk trillingsvrij staat of dat het beeldje extra wordt ondersteund.

Art book voorbeeld 1
(klik op de afbeelding voor een uitvergroting)

Art book voorbeeld 2
(klik op de afbeelding voor een uitvergroting)

Art book voorbeeld 3
(klik op de afbeelding voor een uitvergroting)

Het art book bevat verschillende tekeningen en modellen die gebruikt zijn tijdens de ontwikkeling van het spel. De hoofdstukken luiden "Cyberrenaissance" (art met een sterke cyberpunk uitstraling), "Environments", "Characters" en "Weapons & Props".

Inhoud doosje van het spel
(klik op de afbeelding voor een uitvergroting)

Achterkant doosje van het spel
(klik op de afbeelding voor een uitvergroting)

Het doosje van het spel zelf bevat een DVD met het spel, een Bonus Disc en drie papiertjes met codes erop. De eerste is de Steam activatiecode van het spel, de tweede de Steam activatiecode van de meegeleverde downloadable content (DLC) pakketten Explosive Mission Pack en Tactical Enhancement Pack, en de laatste een code om het spel te registreren bij Square Enix (ik zou niet weten waarom iemand dit zou willen, maar goed).

De Bonus Disc is een video-DVD met een extraatje erop. Als video-DVD zelf is er ten eerste een drie kwartier durende documentaire over de 'Making Of', waarin de ontwikkelaars ingaan op de verschillende aspecten van het ontwikkeltraject. Qua trailers worden er twee meegeleverd: de E3 trailer en de reveal trailer. Ook is een animated storyboard inbegrepen welke gebruikt werd om de reveal trailer te produceren.

Hiernaast bevat de video-DVD content de eerste helft van de eerste comic uit de DC comicserie. Met ondersteuning van muziek uit het spel worden de plaatjes en tekst van de comic op een geanimeerde manier getoond.

De talen van de menu's en de beschikbare ondertitels van de Making Of zijn Engels, Frans, Spaans, Italiaans, Duits en Russisch. De gesproken taal van de Making Of en de overige inhoud zijn alleen in het Engels beschikbaar.

Tot slot nog het meegeleverde extraatje (ten opzichte van een normale video-DVD). Dit is op de Bonus Disc een map genaamd 'MP3' waarin de soundtrack van het spel te vinden is (twaalf nummers, 320 kbps gecodeerd). Van alle nummers ontbreekt enige vorm van metadata: het tracknummer en de naam van elk nummer kan alleen uit de bestandsnaam afgeleid worden.
Beoordeling
Wat bij deze Collector's Edition opvalt is dat het enige dat eigenlijk extra wordt meegeleverd bovenop de Augmented Edition de grotere verpakking zelf is en het beeldje met bijbehorende accessoires. De inhoud van de Augmented Edition is het zeker waard om te hebben als men meer geeft dan om het spel alleen. Het art book geeft zonder woorden aan waar het cyberpunk-genre voor staat en is een genot om doorheen te bladeren.

Over de Bonus Disc zelf heb ik gemengde gevoelens. Er zijn mensen die een kijkje achter de schermen kunnen waarderen van films en spellen en er zijn mensen die hier eigenlijk niet zoveel om geven. Ik hoor bij de laatste groep. Hierom doet dit deel van van de Bonus Disc mij niets. Hetzelfde geldt voor de trailers: leuk dat het op een DVD staat, maar op Youtube zijn de trailers ook te vinden en waarschijnlijk nog in een hoger detail. De comic vind ik wel een leuke toevoeging en is een goede reclame voor de comicreeks die DC heeft uitgebracht. Niet dat de comicreeks onbekend terrein voor mij is...

Fuck you, Green Lantern!
(klik op de afbeelding voor een uitvergroting)

Over de DLC: de extra meegeleverde missie is een must-have voor iedereen die Deus Ex ooit heeft gespeeld. Het overige is leuk als extra, maar kan het spel (zeker aan het begin) wat makkelijker maken. In-game er gebruik van maken is natuurlijk optioneel.

En nu, waar het allemaal om te doen was... de verpakking en het beeldje welke alleen meegeleverd worden met de Collector's Edition. Over de verpakking kan ik kort zijn: hij is stevig en het artistieke vooraanzicht vind ik veel mooier dan dat van de standaardverpakking. Alleen dat het karton met platformaanduiding en andere informatie daarop is gelijmd is wel erg slecht. Maak er dan een kartonnetje of plastic van dat je eromheen schuift, zoals bijvoorbeeld bij de Collector's Editions van Fallout 3 en Fallout: New Vegas.

Het beeldje is natuurlijk een no-brainer voor de verzamelaar. Het ziet er zeer gedetailleerd en goed geverfd uit. Leuk detail is bijvoorbeeld dat de armen echt glanzen, terwijl de rest mat is. Minpuntje is dat het voorzichtig opgezet moet worden om zelfstandig overeind te blijven staan, maar als hij staat is het ook een aanzicht die de aandacht van bezoekers zal trekken.

Is daarmee de Collector's Edition de meerprijs waard? Voor mij wel. Deus Ex is ťťn van de weinige first-person shooters (met RPG elementen) waarin ik zo sterk in het verhaal van het spel werd opgezogen. Deus Ex heeft nooit een echte Collector's Edition gezien en deze van Deus Ex: Human Revolution maakt heel wat goed.

Is het de meerprijs waard voor een gewone enthousiaste gamer? Nee. Tenzij je echt een binding hebt met Deus Ex (en/of met Human Revolution), is deze Collector's Edition weggegooid geld. Qua nominale straatprijzen is het gewone spel 50 euro, de Augmented Edition 60 en de Collector's Edition 80. De 10 euro tussen de gewone versie en de Augmented Edition is het wel waard. Een meerprijs van 20 euro daarbovenop voor een mooiere verpakking en een plastic beeldje is echter te veel.
Tot slot
Natuurlijk is alleen het gewone spel voor de PC veel goedkoper te krijgen dan 50 euro. Voor het beoordelen van extra's bij speciale edities van spellen ga ik echter uit van de prijzen die men in de grote (web)winkels zal vinden. Schrapers hebben sowieso geen interesse in extra's die bij het spel zitten.

Dit wilt niet zeggen dat dat slecht is: er zijn ook spellen waarbij ik geen interesse heb in eventueel meegeleverde extra's en waarvoor ik zeker zal zoeken naar de laagste prijs. Er zijn echter uitzonderingen, vaak gevoed vanuit nostalgie, waarbij de extra's het geld waard zijn. Om die uitzonderingen een eerlijke kans te geven, maak ik geen vergelijking tussen de allergoedkoopste prijs van het spel zelf en de speciale editie.

Vanuit het perspectief van een 'casual gamer' is 50 euro (ja, DX:HR is voor de PC ook voor 30 euro verkrijgbaar) een berg geld, terwijl het vanuit het perspectief van een oude, trouwe fan of een verzamelaar een heel ander beeld kan zijn. Mijn beoordeling gaat uit van dat laatste perspectief.

Deus Ex: Icarus Effect
(klik op de afbeelding voor een uitvergroting)

Voor iedereen die genoten heeft van het spel en wel eens een boek leest, kan ik van harte Icarus Effect aanraden. Het speelt zich grotendeels voor de ontwikkelingen in het spel af en laat een ander perspectief zien van de ontwikkelingen in de duistere wereld die de spelserie Deus Ex heeft voortgebracht.

Volgende: Humble Frozen Synapse Bundle 09-'11 Humble Frozen Synapse Bundle
Volgende: VirtualBox Server, vervanger voor VMWare Server 04-'11 VirtualBox Server, vervanger voor VMWare Server

Reacties


Door Tweakers user sebastius, zondag 28 augustus 2011 11:41

Maar: hoe is het spel zelf?

Door Tweakers user hbvvw, zondag 28 augustus 2011 13:02

Een review over een doos? Het moet nog gekker worden. :P

Door Tweakers user Call of Duty, zondag 28 augustus 2011 14:21

Grappig zo een review over alle inhoud behalve het spel zelf :P

Het boek (laatste plaatje) is echt een aanrader trouwens, heb em niet al te lang geleden uitgelezen; goed verhaal en komen veel Deus Ex-elementen in terug :-)

Door Tweakers user SirBlade, zondag 28 augustus 2011 19:18

DX:HR is helaas nog meer een console game dan zijn voorganger. Het ziet er mischien wat beter uit, maar het hele 3rd-person cover-based combat en sneaking is een pc-game onwaardig. Een van de grotere teleurstellingen van dit jaar.

Door Tweakers user Devilly, zondag 28 augustus 2011 19:28

@ SirBlade: hoe kan een speltype een pc-game onwaardig zijn? Als je het mij vraagt, kan het hooguit zo zijn dat het minder geschikt is om gespeeld te worden met een toetsenbord en muis.

Door Tweakers user SirBlade, zondag 28 augustus 2011 23:28

@Devilly: het is te veel geautomatiserd/versimpeld. Te veel stijl over content. Te veel onnodig gebruik van 3rd person. Bij voorbeeld takedowns, dit had prima in 1st person view gedaan kunnen worden zonder de immersion te breken, maar nee, het moet in een 3rd person 'cutscene'. Of het beklimmen van ladders, iets wat al meer als een decenia prima werkt door omhoog/omlaag te kijken en voorwaart/achterwaards te bewegen. Simpel en effectief...maar natuurlijk niet cool genoeg.

Door Tweakers user Patriot, maandag 29 augustus 2011 01:42

SirBlade schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 23:28:
@Devilly: het is te veel geautomatiserd/versimpeld. Te veel stijl over content. Te veel onnodig gebruik van 3rd person. Bij voorbeeld takedowns, dit had prima in 1st person view gedaan kunnen worden zonder de immersion te breken, maar nee, het moet in een 3rd person 'cutscene'. Of het beklimmen van ladders, iets wat al meer als een decenia prima werkt door omhoog/omlaag te kijken en voorwaart/achterwaards te bewegen. Simpel en effectief...maar natuurlijk niet cool genoeg.
De voorbeelden die je noemt hebben niks te maken met PC versus console. Veel mensen vinden de cinematische camerapositie bij takedowns bijvoorbeeld heel tof, dat is gewoon een kwestie van voorkeur. Idem wat betreft ladders, het is net wat je leuk vindt en heeft niks te maken met het feit dat deze game ook voor de consoles is gemaakt.

Door Tweakers user PoweRoy, maandag 29 augustus 2011 09:20

Ik vind het juist fijn dat je op een knop moet duwen om de ladder te gebruiken. Hoe vaak kom ik het wel niet tegen bij games dat je naar beneden donderd ipv dat je de trap afgaat. Liever een knop, weet je zeker dat het goed gaat.

Reageren is niet meer mogelijk